My photo
Shah Alam, Selangor, Malaysia
Menyediakan kelengkapan barangan Kekabu 100% Asli & Padat secara ONLINE dengan harga paling berpatutan!

HALLUUUUU!!

❤بِسْـــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم❤

JUMPER LADY GEGE DISINI PULAK YA! MEH! MEH! BACE KISAH NGARUT KITEE!!

COUNTING THE DAYS....

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Little JuNiORRR!!!

pregnancy calendar

Tuesday, April 6, 2010

DENGGI - simptom dan seksanya!

baru arini aku rasa nak update pasal penyakit Demam Denggi yang aku hidapi sejak :-

Tarikh hidapi Denggi : 12 March 2010 jam 11.30pm -- 22 Mac 2010..
Tempoh demam : 11 hari aku demam..
Tarikh suspek denggi : 15 March 2010
Tarikh sah Denggi : 17 March 2010 - 22 Mac 2010
Rujukan : Klinik Kesihatan Kerajaan Section 7, Shah Alam.

ramai yang suruh aku update gambar keadaan aku yang terbaru.. ada.. kalini aku share ngan all silent reader aku, pic-pic kenangan cenderahati dari Denggi...





nie sume pic-pic kenangan cenderahati check darah.. ha, cantik tak tattoo aku? hehe..

antara simptom-simptom yang aku hadapi masa kene Denggi nie :
* demam (of course la)
* bersin tak berhenti selama 3 hari
* tekak perit sangat sebab bersin n flu
* sakit kepala sangat
* sejuk sesangat-sangatnya sejuk sampai jari aku sume BIRU!
* muntah-muntah
* pitam
* satu badan terlampau sangat sakit sendi-sendi nie
* batuk

bacaan Denggi aku pulak untuk 3 hari je :

17 MAC 2010

- suhu - 37.2'C
- PR - 88
- HCT - 34
- WBC - 3.5
- Platlet - 126

18 MAC 2010

- suhu - 35/36'C (tak sure)
- BP - 96/66
- PR - 95
- HCT - 33.5
- WBC - 3.6
- Platlet - 128

22 MAC 2010

- BP - 86/66
- PR - tak ingat..
- HCT - 35
- WBC - 3.4
- Platlet - 170

aku gie checkup 3 hari je, sebab ada yang aku skipped.. ayah aku agak sibuk sikit time tu, tu yang ada skip check up.. tp syukur gak, sbb tangan aku sakit2 amik darah.. menangis aku! mana taknya! asyik ulang cucuk tempat sama! belum baik, dah kene inject lagi!

tapi rupa-rupanya ada kesan sampingan jugak ya untuk sape yang penah kene denggi nie.. sebab dah ramai yang kongsikan pengalaman ngan aku, dowang cakap :

1 - badan rasa letih je..
2 - asyik tido je..
3 - rasa nak pitam
4 - mengah
5 - penat seolah-olah kita buat kerja berat
6 - takmao langsung makan nasik

mungkin sebab nak repair antibodi-antibodi yang dah hilang kan.. masa aku denggi dulu, xlain x bukan, asyik minum air masak lebih 4 botol besar tu, pastu air isotonik 100+ dan Revive.. eii! serius aku cakap, aku paling tak suka air isotonik nie.. macam air antibiotik yang dah dicairkan! eii! aku memang tak suka since dulu-dulu lagi!



tapi lagi satu yang agak seksa, sebab aku langsung x lalu makan, apetah lagi nasik! masa denggi tu aku makan sesuap je, dah muntah balik.. perut lapar sangat2 nie sampai rusuk sakit.. tapi nak buat camne, mmg x boleh terima langsung.. aku makan bubur pun, 3/4 suap, aku stop.. sebab tak lalu.. lidah pahit sangat.. pastu sambung makan 3/4 jam lepas tu.. hurm.. berat aku now 39kg/40kg je.. macam anak kambeng!

badan aku, lagi2 bahu, sakit sangat2.. mungkin sebab urat tangan tu sampai ke bahu kan.. dekat 3 minggu gak la sakit.. aku pun dah urut satu badan sume, alhamdulillah ada kurang.. lebam2 tangan yang membiru, menghijau dan memerah macam terbakar tu pun alhamdulillah kurang.. bentan tukang urut tu ckp sebab lambat urut.. satu badan aku urut.. dekat 2 jam lebih!

˙·٠•● Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●•٠·˙ ❤❤❤ ˙·٠•● Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●•٠·˙

tp Alhamdulillah.. berkat doa kawan-kawan dan keluarga, aku kini telah sembuh dari Denggi.. walaupun 2,3 & 4 April 2010 aritu aku demam balik... syukur aku panjatkan ke hadrat Ilahi kerana masih memanjangkan umurku, walaupun aku sedar, Denggi nie antara penyakit-penyakit yang paling pantas sekali membunuh!

syukur alhamdulillah, aku masih hirup udara segar hingga hari ini..
syukur alhamdulillah, Allah masih beri peluang aku untuk betulkan kehidupan aku..
syukur alhamdulillah, aku masih boleh berkongsi kisah pengalaman aku sakit nie..
syukur alhamdulillah, aku masih boleh sama-sama berkongsi kasih sayang aku pada korang semua..
syukur alhamdulillah! syukur alhamdulillah! syukur alhamdulillah!

now, inilah gambar-gambar aku yang terbaru yang dipenuhi jerawat! uhhhh!





ada yang dah rindu ke? hihi! well.. I'M BACK! :D

No comments: